icon rss footer hover.png icon facebook footer hover.png icon mail footer hover.png icon insta footer hover.png
Du er her:   Sjøskogen skole   ›   Hjem   ›   Toppmeny   ›   Om oss   ›   Tjenestebeskrivelser A-Å

Bostøtte

  • Generelt om tjenesten

    Tema

    - Helse og sosial

    Beskrivelse

    Bostøtte er en behovsprøvd statlig støtteordning for de som har lav inntekt og høye boutgifter. Husbanken og kommunen samarbeider om bostøtteordningen.  Husbanken fatter vedtak, men det er kommunen som behandler søknaden og har all kontakt med deg som søker

    Målgruppe

    Hvem kan få bostøtte:

     

    • Alle som er over 18 år kan søke bostøtte, med unntak av studenter uten barn med rett til lån fra Statens lånekasse og personer i førstegangstjeneste/siviltjeneste. Disse gruppene har egne ordninger som skal dekke utgifter til bolig.
    • Dersom du er under 18 år og har egne barn, kan du søke.
    • Du kan også søke dersom du er student uten barn og studiet ditt er et ledd i et offentlig program for arbeidskvalifisering, for eksempel yrkesrettet attføring.
    • Foreldre som bor sammen med barn som studerer, mister ikke retten til bostøtte.

    Det kan ikke søkes om bostøtte dersom man bor i institusjon (sykehjem, aldershjem og lignende).

     

    Kriterier/vilkår

    Det stilles krav til husstanden, boligen og den samlede inntekt. Det er månedlige vedtak og søknadsfristen er den 25. i hver måned. Søker må være registrert i Folkeregisteret som bosatt innen første dag i den måneden det søkes bostøtte for.

    Brosjyrer, dokumenter, kart og lignende

    Partnere

    Mer om bostøtte på Husbankens hjemmeside

    aaa
  • Lover og forskrifter
    ___
  • Skjema

    Veiledning - hvordan få utført eller motta tjenesten

    Du kan søke bostøtte elektronisk eller på papir. Skjema fås ved henvendelse til servicetorget.  Servicetorget gir informasjon og veiledning i utfylling av søknaden og frister. Det må vedlegges dokumentasjon av utgifter til husleie. Vedtak om bostøtte sendes fra Husbanken til søker. Dersom du mener noe er feil i vedtaket, kan du klage innen tre uker fra du mottok vedtaket.. Klagen sendes til servicetorget.  

  • Saksbehandling
  • Kontaktinformasjon

    Kontaktavdeling

    Avdeling:Service- og kommunikasjon
    Telefon:64 96 20 00
    Epost:servicetorget@as.kommune.no
    Postadresse:Postboks 195 1431 Ås
    Besøksadresse:Skoleveien 1

    Kontaktpersoner

    Navn:Rita Herrem
    Tittel:Konsulent
    Telefon:64 96 20 00
    Epost:rita.herrem@as.kommune.no
  • Andre opplysninger
    Oppdatert:
    2017-01-10 10:50