icon rss footer hover.png icon facebook footer hover.png icon mail footer hover.png icon insta footer hover.png
Du er her:   Sjøskogen skole   ›   Hjem   ›   Toppmeny   ›   Om oss   ›   Tjenestebeskrivelser A-Å

Hjelpemidler, tekniske - utlån

Er du funksjonshemmet eller har vært operert eller utsatt for skade eller sykdom, kan du få låne tekniske hjelpemidler.

  • Generelt om tjenesten

    Alternativt navn

    Lokalt Hjelpemiddel-lager

    Tema

    - Helse og sosial

    Beskrivelse

    Hjelpemidlene gir de som trenger det en enklere hverdag og lånes ut for en kortere eller lengre periode.

    aaa
  • Lover og forskrifter

    Dette er en lovpålagt tjeneste. Se 

    Folketrygdloven kap. 10 
    Helse- og omsorgstjenesteloven § 3-1 og § 3-2 
    Forskrift om habilitering og rehabilitering § 9 og § 22

    Lover

    Folketrygdloven
    Forvaltningsloven
    Helse- og omsorgstjenesteloven

    Forskrifter

    Forskrift om habilitering og rehabilitering

    Forskrift om hjelpemiddelsentralene

    ___
  • Skjema

    Veiledning - hvordan få utført eller motta tjenesten

    Det er kommunen du skal kontakte når du har behov for tekniske hjelpemidler. Opplæring i bruk av hjelpemidlene, montering og eventuell reparasjon utføres vanligvis av kommunen. For hjelpemidler til varig bruk sørger kommunen for at søknad sendes til Nav Hjelpemiddelsentral i fylket.

    Skjema

    Serviceerklæring for lokalt hjelpemiddellager - folder for utskrift
    Søknadsskjema om helse- og omsorgstjenester
  • Saksbehandling

    Saksbehandling

    Kommunen vil kartlegge dine hjelpebehov. Normalt kommer vi på hjemmebesøk. For tildeling av hjelpemidler til varig bruk fattes det vedtak etter folketrygdloven. I vedtaket går det fram om du har fått tildelt hjelpemiddelet eller ikke. Hvis du får avslag, skal du samtidig få en begrunnelse for avslaget.

    Saksbehandlingstid

    Kommunen / Nav Hjelpemiddelsentral skal behandle saken så snart som mulig. Hvis saken ikke kan avgjøres innen én måned, skal du ha skriftlig beskjed om grunnen til dette. Du skal samtidig få opplyst når det antas at vedtaket blir fattet.

    Klagemulighet

    Du kan klage på avslag om å få tildelt tekniske hjelpemidler til varig bruk innen en frist på seks uker fra du mottok vedtaket. Klagen sender du til Nav Hjelpemiddelsentral i fylket. I klagen skal du angi hvorfor du mener vedtaket bør endres. Opprettholder Hjelpemiddelsentralen sin avgjørelse, blir saken sendt videre til Nav Klageenhet, som avgjør om klagen skal tas til følge.

  • Kontaktinformasjon

    Kontaktavdeling

    Avdeling:Forvaltning voksne
    Telefon:64 96 25 90
    Epost:forvaltningsenheten@as.kommune.no
    Postadresse:Postboks 195 1431 Ås
    Besøksadresse:Tunveien 2, u.etg. Moer sykehjem
  • Andre opplysninger
    Oppdatert:
    2019-03-25 15:15