Hjelpemidler, tekniske - utlån
Er du funksjonshemmet eller har vært operert eller utsatt for skade eller sykdom, kan du få låne tekniske hjelpemidler.
-
Generelt om tjenesten
Alternativt navn
Lokalt Hjelpemiddel-lagerTema
- Helse og sosial
Beskrivelse
Hjelpemidlene gir de som trenger det en enklere hverdag og lånes ut for en kortere eller lengre periode.
-
Lover og forskrifter
Dette er en lovpålagt tjeneste. Se
Folketrygdloven kap. 10Helse- og omsorgstjenesteloven § 3-1 og § 3-2Forskrift om habilitering og rehabilitering § 9 og § 22Lover
Folketrygdloven
Forvaltningsloven
Helse- og omsorgstjenesteloven
Forskrifter
Forskrift om habilitering og rehabilitering
Forskrift om hjelpemiddelsentralene -
Skjema
Veiledning - hvordan få utført eller motta tjenesten
Det er kommunen du skal kontakte når du har behov for tekniske hjelpemidler. Opplæring i bruk av hjelpemidlene, montering og eventuell reparasjon utføres vanligvis av kommunen. For hjelpemidler til varig bruk sørger kommunen for at søknad sendes til Nav Hjelpemiddelsentral i fylket.
Skjema
Serviceerklæring for lokalt hjelpemiddellager - folder for utskrift
Søknadsskjema om helse- og omsorgstjenester -
Saksbehandling
Saksbehandling
Kommunen vil kartlegge dine hjelpebehov. Normalt kommer vi på hjemmebesøk. For tildeling av hjelpemidler til varig bruk fattes det vedtak etter folketrygdloven. I vedtaket går det fram om du har fått tildelt hjelpemiddelet eller ikke. Hvis du får avslag, skal du samtidig få en begrunnelse for avslaget.
Saksbehandlingstid
Kommunen / Nav Hjelpemiddelsentral skal behandle saken så snart som mulig. Hvis saken ikke kan avgjøres innen én måned, skal du ha skriftlig beskjed om grunnen til dette. Du skal samtidig få opplyst når det antas at vedtaket blir fattet.
Klagemulighet
Du kan klage på avslag om å få tildelt tekniske hjelpemidler til varig bruk innen en frist på seks uker fra du mottok vedtaket. Klagen sender du til Nav Hjelpemiddelsentral i fylket. I klagen skal du angi hvorfor du mener vedtaket bør endres. Opprettholder Hjelpemiddelsentralen sin avgjørelse, blir saken sendt videre til Nav Klageenhet, som avgjør om klagen skal tas til følge.
-
Kontaktinformasjon
Kontaktavdeling
Avdeling: Forvaltning voksne Telefon: 64 96 25 90 Epost: forvaltningsenheten@as.kommune.no Postadresse: Postboks 195 1431 Ås Besøksadresse: Tunveien 2, u.etg. Moer sykehjem -
Andre opplysninger
- Oppdatert:
- 2019-03-25 15:15