icon rss footer hover.png icon facebook footer hover.png icon mail footer hover.png icon insta footer hover.png
Du er her:   Sjøskogen skole   ›   Hjem   ›   Toppmeny   ›   Om oss   ›   Tjenestebeskrivelser A-Å

Økonomisk sosialhjelp

  • Generelt om tjenesten

    Alternativt navn

    Sosialhjelp

    Tema

    - Helse og sosial

    Beskrivelse

    Formål med tjenesten:

    • Hjelpen skal ta sikte på å gjøre deg selvhjulpen
    • Økonomisk sosialhjelp skal være en subsidiær ytelse, ved at du først skal utnytte alle muligheter for å forsørge deg selv, enten ved arbeid, trygderettigheter m.v.
    • Råd og veiledning, inkludert økonomisk rådgiving, skal gis før sosialhjelp vurderes
    • Økonomisk stønad skal ideelt sett være en midlertidig ytelse.

    Tjenesten omfatter:

    Kommunestyret har fastsatt en veiledende norm for sosialhjelp til livsopphold, basert på statlige anbefalinger. Livsoppholdsbeløpet varierer bl.a. med familiens størrelse. Det skal foretas en individuell skjønnsmessig vurdering. I tillegg kan det innenfor veiledende rammer ytes sosialhjelptil nødvendige dokumenterte utgifter som for eksempel barnetilsyn, tannbehandling, reise, etablering, klær og medisiner.

    Utgifter som livsoppholdet skal dekke:

    • Mat og drikke
    • Helse og hygiene
    • Andre dagligvarer
    • Transportutgifter (off. kommunikasjon i forbindelse med daglige gjøremål)
    • Avis, tv-lisens, telefon og internett
    • Klær og sko
    • Hobbyer, fritidsaktiviteter, fritidsutstyr til barn

    Målgruppe

    • Personer som oppholder seg i Ås kommune
    • Personer som ikke kan sørgefor sitt livsopphold
    • Personer som i særlige tilfelles trenger hjelp til å overvinne eller tillpasse seg en vanskelig livssituasjon
    aaa
  • Lover og forskrifter

    Dette er en lovpålagt tjeneste.

     

    Lover

    Forvaltningsloven
    Lov om sosiale tjenester i NAV

    ___
  • Skjema

    Veiledning - hvordan få utført eller motta tjenesten

    • Dersom du er ukjent for NAV må du fremlegge legitimasjon
    • Ved søknad om dekning av boutgifter, må du dokumentere at boligen er godkjent som bolig/utleiebolig. NAV kan undersøke dette for deg
    • NAV kan kontrollere opplysninger gitt i forbindelse med søknad, mot offentlige registre som folkeregister, arbeidstakerregister, likningsregister, bilregister, eiendomsregister, trygdeytelser m.v.
    • Før du søker sosialhjelp, må du prøve alle andre muligheter for å sørge for ditt livsopphold, for eksempel lønnet arbeid, studielån, trygdeytelser, sysselsittings- eller oppæringstiltak, salg avformuegjenstander, bruk av oppsparte midler eller ved reduksjon av utgifter
    • Ved tilsagn om sosialhjelp kan det knyttes vilkår som tar sikte på å gjøre deg selvhjulpen, for eksempel vilkår om å delta i arbeidstrening, søke om bostøtte fra Husbanken, trygdeytelser fra NAV, være aktivt arbeidssøkende og registrert på www.nav.no
    • Sosialhjelp kan ytes som bidrag eller lån
    • NAV kan ta refusjon i etterbetaling av trygd dersom sosialhjelp er ytt i samme tidsrom

     

  • Saksbehandling

    Saksbehandling

    • Akutte situasjoner vurderes på dagen. Søknader om matpenger behandles innen 24 timer. Du må levere nødvendig dokumentasjon på behovet før søknaden behandles.
    • Saksbehandlingstid for ikke-akutte saker er 2-3 uker fra tilstrekkelig dokumentasjon er levert. Du vil få melding dersom behandlingen tar lengre tid.

    Klagemulighet

    • Vedtak kan påklages til fylkemannen. Klagefrist 3 uker.

    Merknader

    • Alle ansatte ved sosialtjenesten har taushetsplikt. Det betyr at de ikke kan gi opplysninger om dine personlige forhold til utenforstående, uten ditt samtykke.
    •  Du har rett til å se dokumentene i din egen sak.
  • Kontaktinformasjon

    Kontaktavdeling

    Avdeling:NAV Ås mottak
    Telefon:55 55 33 33
    Epost:nav.as@nav.no
    Postadresse:Postboks 144, 1431 Ås
    Besøksadresse:Moerveien 2

    Ansvarlig enhet

    Avdeling:NAV Ås mottak
    Telefon:55 55 33 33
    Telefaks:67 25 73 31
    Epost:nav.as@nav.no
    Postadresse:Postboks 144, 1431 Ås
    Besøksadresse:Moerveien 2
    Åpningstid:NAV har åpent for uplanlagte møter mandag, onsdag og fredag mellom klokken 12.00 - 14.00.
  • Andre opplysninger
    Oppdatert:
    2016-01-06 10:34