icon rss footer hover.png icon facebook footer hover.png icon mail footer hover.png icon insta footer hover.png
Du er her:   Sjøskogen skole   ›   Hjem   ›   Toppmeny   ›   Om oss   ›   Tjenestebeskrivelser A-Å

Omsorgsbolig

En omsorgsbolig er et hjem for eldre, syke eller funksjonshemmede og spesielt tilrettelagt for pleie.

  • Generelt om tjenesten

    Beskrivelse

    En omsorgsbolig er en bolig som er tilpasset bevegelseshemmede og tilrettelagt slik at beboeren skal kunne motta heldøgns omsorg etter behov. Boligen er beboerens eget hjem. Beboeren betaler husleie og mottar hjemmetjenester på samme vilkår som for andre hjemmeboende.

    Målgruppe

    Eldre, syke, funksjonshemmede og andre.

    Kriterier/vilkår

    Kommunen tildeler omsorgsbolig etter vedtatte regler.

    Brosjyrer, dokumenter, kart og lignende

    aaa
  • Lover og forskrifter

    Dette er ikke en lovpålagt tjeneste. Opphold i omsorgsbolig reguleres gjennom husleiekontrakter, jf. husleieloven. Tildeling av omsorgsbolig er et enkeltvedtak med de rettigheter og plikter som følger av forvaltningsloven.

    Lover

    Forvaltningsloven
    Husleieloven

    Forskrifter

    Verdighetsgarantiforskriften

    ___
  • Skjema

    Veiledning - hvordan få utført eller motta tjenesten

    Du kan kontakte kommunen for å få hjelp til å søke om omsorgsbolig, eller du kan be andre hjelpe deg hvis du har behov for det. Hvis en annen søker på vegne av deg, må vedkommende ha fullmakt.

    Skjema

    Serviceerklæring - omsorgsboliger
    Søknad om kommunal bolig
    Søknadsskjema om helse- og omsorgstjenester
  • Saksbehandling

    Saksbehandling

    Kommunen skal innhente de opplysningene som er nødvendige for å avgjøre saken. Deretter fattes det et vedtak. Vanligvis får du en begrunnelse samtidig med vedtaket. Du får alltid en begrunnelse hvis det kan tenkes at du blir misfornøyd med vedtaket. Hvis begrunnelsen ikke følger med, kan du få den ved å henvende deg til kommunen innen klagefristen for vedtaket utløper.

    Saksbehandlingstid

    Kommunen skal behandle saken så snart som mulig. Hvis saken ikke kan avgjøres innen én måned, skal du ha skriftlig beskjed om grunnen til dette. Du skal samtidig få opplyst når det antas at vedtaket blir fattet.

    Klagemulighet

    Hvis du er misfornøyd med vedtaket, kan du klage til kommunen innen en frist på tre uker fra du mottok det. Forklar hva du er misfornøyd med og hvorfor du mener vedtaket bør endres. Hvis du trenger veiledning, kan du henvende deg til kommunen. Opprettholder kommunen sin avgjørelse, blir saken sendt videre til kommunens egen klagenemnd, som avgjør om klagen skal tas til følge.

    Hvis du har fått tildelt en omsorgsbolig og du ønsker å klage over uforsvarlig utførelse av tjenesten, kan du gjøre det til fylkesmannen i ditt fylke.

    Skulle det skje en svært alvorlig hendelse i boligen kan du som pårørende eller pasient sende en varsling direkte til Statens helsetilsyn på telefonnummer 474 86 882.

  • Kontaktinformasjon

    Kontaktavdeling

    Avdeling:Forvaltning voksne
    Telefon:64 96 25 90
    Epost:forvaltningsenheten@as.kommune.no
    Postadresse:Postboks 195 1431 Ås
    Besøksadresse:Tunveien 2, u.etg. Moer sykehjem
  • Andre opplysninger
    Oppdatert:
    2017-02-01 09:05