icon rss footer hover.png icon facebook footer hover.png icon mail footer hover.png icon insta footer hover.png
Du er her:   Sjøskogen skole   ›   Hjem   ›   Toppmeny   ›   Om oss   ›   Tjenestebeskrivelser A-Å

Sosiallån

Det er mulig å få lån fra kommunen hvis du sliter med å få lån i banken. Men du må være i stand til å betale tilbake lånet.

  • Generelt om tjenesten

    Alternativt navn

    Kommunalt lån

    Tema

    - Helse og sosial

    Beskrivelse

    Som en form for økonomisk stønad kan sosialtjenesten gi lån. Lånet kan du bare få dersom du på søknadstidspunktet har midler, eller har en rett til midler, som faktisk ikke er tilgjengelig. Det kan for eksempel være at du er i ferd med å selge bilen, leiligheten eller venter på lønnsutbetaling eller dagpenger.

    Målgruppe

    De som midlertidig er ute av stand til å betale for sitt livsopphold slik som mat, klær, husleie og strøm, eller som trenger økonomisk hjelp i en vanskelig situasjon.

    Kriterier/vilkår

    Grunnvilkåret for å få kommunalt lån er det samme som for økonomisk stønad for øvrig. Lån kan gis til den som ikke kan sørge for sitt livsopphold selv eller som trenger lån for å tilpasse seg en vanskelig livssituasjon. I tillegg skal det være sannsynlig at søker vil være i stand til å betale tilbake lånet.

    aaa
  • Lover og forskrifter

    Kommunen velger selv om økonomisk stønad skal gis i form av lån. Se spesielt sosialtjenesteloven §§ 18, 19, 21 og kapittel 2.

    Lover

    Forvaltningsloven
    Sosialtjenesteloven

    ___
  • Skjema

    Veiledning - hvordan få utført eller motta tjenesten

    Ta kontakt med Nav for å få hjelp til å søke om lånet.

  • Saksbehandling

    Saksbehandling

    Kommunen (Nav) vil vurdere den økonomiske situasjonen din og kan foreslå flere løsninger. Deretter blir det fattet et vedtak. I vedtaket går det fram om du har fått lånet eller ikke og hvilke vilkår som skal gjelde.

    Saksbehandlingstid

    Kommunen har plikt til å behandle saken så snart som mulig. Dersom saken ikke kan avgjøres innen én måned, skal du ha skriftlig svar om årsaken til dette, med opplysninger om når det antas at vedtaket vil bli fattet.

    Klagemulighet

    Du kan klage på vedtaket innen en frist på tre uker fra du mottok vedtaket. Klagen sender du til den instansen som har fattet vedtaket. I klagen skal du angi hva du ønsker endret i vedtaket og begrunne dette. Kommunen vil kunne gi deg veiledning. Klageinstans er Fylkesmannen. Før klagen sendes dit, skal den instansen i kommunen som fattet vedtaket, vurdere om det er grunn til å endre det.

  • Kontaktinformasjon

    Kontaktavdeling

    Avdeling:NAV Ås mottak
    Telefon:55 55 33 33
    Epost:nav.as@nav.no
    Postadresse:Postboks 144, 1431 Ås
    Besøksadresse:Moerveien 2

    Ansvarlig enhet

    Avdeling:NAV Ås mottak
    Telefon:55 55 33 33
    Telefaks:67 25 73 31
    Epost:nav.as@nav.no
    Postadresse:Postboks 144, 1431 Ås
    Besøksadresse:Moerveien 2
    Åpningstid:NAV har åpent for uplanlagte møter mandag, onsdag og fredag mellom klokken 12.00 - 14.00.
  • Andre opplysninger